Kiedy mamy do czynienia z czynem nieuczciwej konkurencji?
Czynami nieuczciwej konkurencji są w szczególności:
- wprowadzające w błąd oznaczenie przedsiębiorstwa,
- fałszywe lub oszukańcze oznaczenie pochodzenia geograficznego towarów albo usług,
- wprowadzające w błąd oznaczenie towarów lub usług,
- naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa,
- nakłanianie do rozwiązania lub niewykonania umowy,
- naśladownictwo produktów,
- pomawianie lub nieuczciwe zachwalanie,
- utrudnianie dostępu do rynku,
- przekupstwo osoby pełniącej funkcję publiczną,
- nieuczciwa lub zakazana reklama,
- organizowanie systemu sprzedaży lawinowej,
- prowadzenie lub organizowanie działalności w systemie konsorcyjnym.
Powyższy katalog stypizowanych czynów nieuczciwej konkurencji jest otwarty, co oznacza, że nie tylko ww. czyny mogą zostać zakwalifikowane jako czyny nieuczciwej konkurencji. Zgodnie bowiem z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji czynem nieuczciwej konkurencji jest każde działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta. W sytuacji, o której mowa w zdaniu poprzednim, mamy do czynienia z tzw. niestypizowanymi czynami nieuczciwej konkurencji. Do tej kategorii czynów nieuczciwej konkurencji należy zaliczyć np. konkurencję pasożytniczą, ambush marketing, czy też spamming.
Kontakt: adw. Justyna Papierska, j.papierska@jp-adwokaci.pl, +48 509 582 789