Miałeś wypadek na wyjeździe integracyjnym? Sprawdź, czy przysługuje Tobie odszkodowanie!

Wyjazdy firmowe to nie tylko okazja do wymiany doświadczeń i zdobycia nowych umiejętności, ale także zacieśnienia więzi pomiędzy członkami zespołu w trakcie wspólnej zabawy. Pracodawcy coraz chętniej urządzają takie wydarzenia, które mogą mieć formę zarówno spontanicznych wypadów, jak i dłuższych wyjazdów. Choć większość z takich imprez jest z reguły dobrowolna, w niektórych przypadkach pracodawca może oczekiwać obecności pracownika. Co, jeśli podczas firmowego wyjazdu dojdzie do nieszczęśliwego wypadku? Jak należy postąpić w takiej sytuacji i co to oznacza dla pracownika oraz pracodawcy?

Ustawa "wypadkowa"

Zgodnie z art. 3 ustawy z 30.10.2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych – dalej u.u.w., za wypadek przy pracy uważa się nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną powodujące uraz lub śmierć, które nastąpiło w związku z pracą:

• podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika zwykłych czynności lub poleceń przełożonych,
  • podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika czynności na rzecz pracodawcy, nawet bez polecenia,
  • w czasie pozostawania pracownika w dyspozycji pracodawcy w drodze między siedzibą pracodawcy, a miejscem wykonywania obowiązku wynikającego ze stosunku pracy.

Na równi z wypadkiem przy pracy, w zakresie uprawnienia do świadczeń określonych w u.u.w., zgodnie z art. 3 ust. 2 u.u.w., traktuje się wypadek, któremu pracownik uległ:

• w czasie podróży służbowej w okolicznościach innych niż określone w ust. 1, chyba że wypadek spowodowany został postępowaniem pracownika, które nie pozostaje w związku z wykonywaniem powierzonych mu zadań,
  • podczas szkolenia w zakresie powszechnej samoobrony,
  • przy wykonywaniu zadań zleconych przez działające u pracodawcy organizacje związkowe.
Zdjęcie autorstwa cottonbro studio z Pexels: https://www.pexels.com/pl-pl/zdjecie/nogi-gora-dom-klamanie-4553277/

Wyjazdy integracyjne: obowiązkowe i dobrowolne

Jeżeli pracownik dobrowolnie uczestniczy w wyjeździe integracyjnym, niemającym obowiązkowego charakteru, i ulegnie wypadkowi, wskutek którego dozna urazu, to nie będzie można uznać tego zdarzenia za wypadek przy pracy.

Jeżeli natomiast obecność pracownika na wyjeździe była obowiązkowa, a pracownik ten ulegnie wypadkowi, to wówczas stosuje się przepisy ustawy wypadkowej. W takim bowiem przypadku wypadek na imprezie integracyjnej traktuje się jak wypadek, któremu pracownik uległ w czasie podróży służbowej.

Każdy przypadek doznania przez pracownika urazu podczas wyjazdu integracyjnego powinien jednak zostać poddany zindywidualizowanej ocenie. Dokonując prawnej kwalifikacji wypadku należy przede wszystkim zwrócić uwagę na to, czy program wyjazdu obejmował zajęcia, podczas których doszło do wypadku, czy też były one zorganizowane spontanicznie, np. po zakończeniu części oficjalnej wyjazdu, np. szkolenia.

Masz pytania?

Jeśli nie jesteś pewien, czy możesz ubiegać się o uzyskanie odszkodowania z powodu doznania urazu podczas wyjazdu integracyjnego, zachęcamy do skontaktowania się z naszym Zespołem!

Agnieszka Skopowska

Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Członek Wielkopolskiej Izby Adwokackiej. specjalizuje się w prawie cywilnym, rodzinnym, spadkowym oraz gospodarczym. Reprezentuje pacjentów w sprawach związanych z dopuszczeniem się błędów medycznych oraz naruszeniem ich praw.