Lokomotywa, faktura i problem czyli dlaczego warto skonsultować sprawę z prawnikiem.
Czytaj więcej
Choć od wydania przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej orzeczenia w sprawie afery „Dieselgate” minęły już ponad 2 lata w Polsce właściciele pojazdów grupy Volskwagen z roczników 2008 – 2015 nadal nie otrzymali żadnych odszkodowań. Postanowienie Sądu Najwyższego wydane w sprawie przeciwko niemieckiemu koncernowi otwiera jednak drogę do dochodzenia roszczeń przed sądami krajowymi.
Afera „dieselgate” wybuchła we wrześniu 2015 r. kiedy Amerykańska Agencja Ochrony Środowiska ujawniła, że w pojazdach z grupy Volkswagen wyposażonych w silnik TDI o oznaczeniu EA 189 EU5 zainstalowane zostało oprogramowanie, które w warunkach testowych zaniżało wyniki pomiarowe emisji tlenku azotu. Przeprowadzone po dokonaniu w/w odkrycia badania wykazały, że rzeczywista emisja spalin do atmosfery w warunkach drogowych była nawet do 40 razy większa, niż deklarował producent. Kiedy światowe media nagłośniły temat Volkswagen trafił na celownik wielu urzędów ochrony konsumentów, a wartość akcji koncernu spadła o blisko 30%.
Volkswagen manipulował wskaźnikami emisji spalin – wprowadzał konsumentów w błąd, twierdząc, że jego pojazdy są przyjazne środowisku – mówił w styczniu 2020 r. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów który nałożył na Volkswagen Group Polska sp. z o.o. karę o rekordowej wysokości ponad 120.000.000 złotych.
Mogłoby się zatem wydawać, że uzyskanie odszkodowania za pojazd, którego rzeczywista specyfikacja różniła się od deklaracji producenta nie powinno przysporzyć zbyt wielu trudności. Sprawa okazała się jednak o wiele bardziej złożona, a podstawowym problemem nad którym wiele osób łamało sobie głowę było to, czy pokrzywdzeni właściciele będą mogli dochodzić swoich roszczeń przed sądami krajowymi. Niewyjaśniona pozostawała także kwestia tych osób, które kupiły samochody używane.
Kamieniem milowym w sprawach odszkodowawczych przeciwko koncernowi z Wolfsburga było wydane przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej orzeczenie w sprawie C-343/19. W wyroku tym Trybunał udzielił odpowiedzi na zadane przez austriacki sąd pytanie prejudycjalne i ustalił, że posiadacze wadliwych pojazdów mogą dochodzić swoich roszczeń przed sądami krajowymi. Orzeczenie to dawało także podstawę do dochodzenia odszkodowania przez osoby, które w chwili ujawnienia wspomnianej wady posiadały pojazdy wyposażone w silniki o oznaczeniu EA 189 EU5, a nie były ich pierwotnymi właścicielami.
W Polsce sądy powszechne początkowo nie uznawały roszczeń właścicieli wadliwych pojazdów. Uzasadniając swoje stanowisko wskazywały, że samochody zostały wyprodukowane w przeważającej większości w Niemczech, to sądy polskie nie są właściwe do rozpatrywania spraw o odszkodowanie. Ostatecznie sprawa „dieselgate” trafiła do Sądu Najwyższego, który w postanowieniu z 12 maja 2022 r. podzielił w całości stanowisko TSUE i nakazał Sądowi Apelacyjnemu ponowne rozpoznanie sprawy złożonej przez Stowarzyszenie Osób Poszkodowanych przez spółki grupy Volkswagen AG.
Postanowienie to, choć nie zakończyło w sposób definitywny toczących się sporów, daje realną nadzieję na to, że właściciele wadliwych samochodów otrzymają w końcu należne im odszkodowanie.
Kancelaria „Jaśkiewicz Papierska” analizuje właśnie poszczególne przypadki naszych Klientów i przygotowuje się do wystąpienia z roszczeniami odszkodowawczymi przeciwko Volkswagenowi. Jeżeli jesteś właścicielem wadliwego pojazdu i chcesz uzyskać należne Ci środki – skontaktuj się z nami!
Nie wiesz czy „dieselgate” dotyczy Twojego samochodu? Sprawdź klikając w jeden z poniższych linków:
Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Stypendystka na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Padwie we Włoszech (Università degli Studi di Padova). Członek Wielkopolskiej Izby Adwokackiej.
Absolwent Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Od 2018 r. Adwokat przy Okręgowej Radzie Adwokackiej w Poznaniu. W ramach praktyki zawodowej koncentruje się na sprawach z zakresu prawa handlowego i gospodarczego oraz prawa własności intelektualnej.